Enrico Food in de krant: Enrico brengt een stukje Italië naar Weesp

Trek je wel eens een pot saus van Bertolli open voor over je pasta? En kun je enorm genieten van een goede klodder truffelmayonaise van Jean Bâton bij je zoete aardappelfriet? Dan vind je het vast leuk om te horen dat het bedrijf achter deze merken sinds deze week in Weesp is gevestigd.

Op deze vrijdagmiddag, met de vrijdagmiddagborrel in zicht, zullen velen van ons stiekem al met hun hoofd bij lekkere borrelhapjes zitten. Als je straks aan een borrelplank vol olijven, tapenades, knapperige toastjes en pepers gevuld met roomkaas zit (ohhh, het water loopt je meteen in de mond, toch?), dan is de kans groot dat veel van die lekkernijen bij Enrico uit Weesp vandaan komen.

Naar authentiek Italiaans recept

Enrico is een producent en importeur van Italiaanse en mediterrane levensmiddelen en verkoopt dit aan supermarkten, groothandels, detaillisten en horeca. Marketingdirecteur Aleks Fiege vertelt: “We importeren een aantal mediterrane producten en merken, zoals Urbani truffel producten, Maldon  zeezout, Costa Ligure pesto en Royal mediterrane groenten. Van deze merken hebben we de exclusieve importeursrechten.”

Enrico heeft ook eigen merken. “We zijn vooral bekend van onze eigen merken Bertolli en Jean Bâton mayonaise. Jean Bâton produceren we zelf in onze fabriek in Udenhout. Bertolli wordt op verschillende locaties in Italië en Europa gemaakt, altijd naar authentiek Italiaans recept.”

‘We halen het goede leven naar Nederland’

Productielocaties in Udenhout en Italië dus. Maar het hoofdkantoor van Enrico, inclusief showroom, zit sinds deze week in Weesp. Hoe komt een bedrijf in mediterrane delicatessen uiteindelijk in Weesp terecht? Daarvoor duiken we in een stukje Enrico-geschiedenis. Het is 1992 als Nico en Richard Peper – beiden liefhebbers van het mediterrane leven – vanuit hun kaasspeciaalzaak in Amsterdam besluiten om ook Italiaanse en mediterrane producten te verkopen. Hun motto is: ‘We halen het goede leven naar Nederland!’

Nico en Richard doen goede zaken. Het bedrijf groeit en er ontstaan vriendschappen met partners in Zuid-Europa. De Amsterdamse kaaswinkel wordt te klein. Het familiebedrijf verhuist naar het industrieterrein Westpoort in Amsterdam en maakt de ingrediënten uit Zuid-Europese vakantielanden het middelpunt van de bedrijfsactiviteiten.

‘We hebben direct de vlag gehesen’

Anno 2021 is Enrico niet langer dat kleine familiebedrijf. Het is uitgegroeid tot een internationaal opererende organisatie, met maar liefst dertig medewerkers. De marketingdirecteur meldt dat Enrico ook de plek in Amsterdam is ontgroeid. “We zijn deze week verhuisd vanuit het industrieterrein Westpoort in Amsterdam naar het pand aan de Rijnkade 8 in Weesp. Daar hadden we een klein magazijn dat we niet meer gebruikten. In onze zoektocht naar een sfeervol, wat ouder kantoorpand in de omgeving van Amsterdam – waar de meeste van onze medewerkers wonen – kwamen we bij deze locatie in Weesp uit.”

“We zijn erg blij met het pand, de mooie locatie aan het water en dichtbij de aantrekkelijke en sfeervolle kern van Weesp. We hopen hier de komende jaren te werken aan onze groei. Zo kunnen onze Bertolli en Jean Bâton vlaggen die we direct hebben gehesen hopelijk nog jaren trots wapperen in Weesp.”

Blijf genieten van de simpele dingen in het leven

Op de nieuwe locatie in Weesp richt Enrico ook een showroom in, waar alle producten van het bedrijf te zien zijn. “Dit wordt een mooie ruimte om klanten te ontvangen”, aldus Fiege.

Een blik op de website van Enrico laat een showroomkeuken zien waarvan je direct zin krijgt in een Italiaanse maaltijd. En op diezelfde vinden we ook deze woorden, waarmee we het weekend graag willen inluiden: Waar je ook bent en wat je ook doet, vergeet één ding nooit: Blijf genieten van de simpele dingen in het leven. De zon. Je vrienden. En eerlijk, goed voedsel.

Tekst: Nora Schenk

Volgende >

Gespot in Adformatie: De nieuwe campagne van Bertolli

Lees verder